Winnaar gouden medaille STEM-tornooi 4 mei 2018

  • 4 mei 2018

logo stemtornooi

Welke school realiseert het beste STEM-project?

GO! Erasmusatheneum Deinze! Tanguy Vandenbossche en Brian Vandemeulebroucke presenteerden met gepaste trots het werk dat zijn oorsprong kreeg in de STEM-lessen van mijnheer Vandeburie. Hun zelfrijdende auto gemaakt uit recyclagemateriaal, voldeed aan de eisen vooropgesteld door de jury.

Proficiat aan het volledige STEM-team van GO! Erasmusatheneum Deinze!

Tanguy en Brian op het tornooi

In het verlengde van de Vlaamse STEM Olympiade, Technology approved, is er het STEM Tornooi. STEM-onderwijs staat o.a. voor onderzoekend leren, samenwerken, probleemoplossend handelen, innovatie, ontwikkelen van technologie, maatschappelijke relevantie, communiceren, competenties van de 21e eeuw, ontwerpen en realiseren. Wij stellen 2 uitdagingen/projecten voor die geschikt zijn voor leerlingen van de 1e graad secundair onderwijs met keuze STEM. Hierbij zullen we de projectvoorbereiding ter beschikking stellen. De beste uitgewerkte en gerealiseerde projecten, per school, mogen dan deelnemen op de finale van dit STEM Tornooi.

Deze finale vond plaats op vrijdag 4 mei bij Technopolis Mechelen.

 

Projecten

Curiosity MarsMission - De Roterende Turbine

Concept

De deelnemende scholen mogen zo veel als mogelijk één of beide projecten laten uitwerken door teams van vier (of minder) leerlingen uit de eerste graad. De school selecteert het beste STEM-project voor deze finale.

Jurycriteria

De jury bestaat uit mensen van het werkveld en het hoger onderwijs en gebruikt onderstaande criteria om te projecten te beoordelen, dit volgens hetSTEM-kader van het Vlaamse onderwijs

  1. Interactie en samengaan van de aparte S.T.E.M. componenten.
  2. Probleemoplossend leren via toepassen van STEM-concepten en -praktijken.
  3. Vaardig en creatief onderzoeken en ontwerpen.
  4. Denken en redeneren, modelleren en abstraheren.
  5. Strategisch gebruiken en ontwikkelen van technologie.
  6. Inzicht verwerven in de relevantie van STEM op zich en voor de maatschappij.
  7. Verwerven en interpreteren van informatie over en communiceren over STEM.
  8. Samenwerken in teamverband.
  9. Verwerven van 21ste-eeuwse competenties.
  10. Innovatie.