Basislestijdenpakket en modules
Het lessenrooster van het eerste jaar A-stroom telt 32 uren. Hiervan besteden we 28 uur aan de eindtermen voor de A-stroom (brede eerste graad). Het basislestijdenpakket is hetzelfde voor alle leerlingen binnen de A-stroom. De vier aanvullende uren zijn op onze school modulair. Je kiest voor één module van twee uren voor het volledige schooljaar (voor 1 B zit dit reeds in de uren STEAM en hoeft geen keuze voor een hoofdmodule gemaakt worden).
Je hoofdmodule bepaalt de keuze van campus. Daarnaast kies je om de 6 weken voor een keuzemodule die in het teken staat van studiekeuze na de eerste graad. Deze gaan door op campus Volhardingslaan op woensdagvoormiddag zodat iedereen van beide campussen kan deelnemen (dit wordt aangevuld met 2 uren levensbeschouwelijk vak zodat leerlingen de volledige voormiddag les volgen op deze campus). Dit zijn de zogenaamde VVV-modules.
Hoofdmodules en VVV-modules
De hoofdmodules zijn:
° Latijn (campus Peter Benoit)
In de module Latijn maak je kennis met de grote schrijvers uit de Oudheid: Ovidius, Vergilius, ... Je leert de basis van een nieuwe taal met bijhorende woordenschat, zinsconstructie waarmee je je taalvermogen aanscherpt, ook op het vlak van de moderne talen. Je traint het ‘analytisch denken’, wat ook in de wetenschappelijke vakken en wiskunde heel belangrijk is.
° wetenschappen (campus Peter Benoit)
In deze module komen verschillende disciplines aan bod. Je verdiept je in biologie, fysica en chemie, gepaard gaand met een stevige dosis wiskunde. Wetenschappen stimuleren het wetenschappelijk logisch en probleemoplossend denken, het experimenteren en zelfstandig leren, een kritische geest, nauwkeurigheid en orde.
° Creatie en vormgeving (campus Volhardingslaan)
Ben je creatief en ondernemend? Ben je sociaal aangelegd en werk je graag met kinderen of andere doelgroepen? Kies dan voor de module creatie en vormgeving. Over het hele jaar komen verschillende projecten aan bod waarbij je nadenkt over het financieel - commerciële kaartje dat vast hangt aan hetgeen je wil creëren. We vertrekken daarbij vanuit jouw interesses. In deze lessen wordt er projectmatig gewerkt. Je leert in deze lessen bijvoorbeeld omgaan met geld waardoor je een droomhuis zoekt om te huren of te kopen; je gaat na wat je daarvoor moet verdienen om dit te kunnen afbetalen, hoe je dan die betalingen kan doen aan de bank, ... Daarnaast ga je creatief aan de slag door dit droomhuis te gaan ontwerpen (nieuwbouw of renovatie).
In een ander project gaan leerlingen te werk zoals in het programma komen eten. Hierbij leer je recepten zoeken, ingrediënten omrekenen, een boodschappenlijstje maken, ... Je gaat creatief aan de slag met je menu en met je tafeldecoratie. Binnen deze projecten leer je te werken met word, excel, powerpoint en internetbrowsers.
° STEM (campus Volhardingslaan)
Deze nieuwe module past volledig in het STEM-kader ontwikkeld door de Vlaamse overheid (Science, Technology, Engineering en Mathematics). Je past wetenschappelijke, wiskundige, economische, sociale en praktische kennis toe om te innoveren, te analyseren en om bestaande en nieuwe processen te verbeteren.
Wat komt er concreet in deze lessen aan bod?
Je leert programmeren in scratch. Je creëert een doolhof waarin je je diertje de weg leert volgen en geluid te maken wanneer hij het einde heeft gevonden. Daarna stap je over naar het programmeren van je eigen Mbot. Deze Mbot leer je dan bijvoorbeeld binnen zijn ring te blijven en deel te nemen aan “sumoworstelwedstrijden” voor Mbots.
In een ander project leer je plannen tekenen in 2D en 3D als voorbereiding naar het leren werken met een 3D-printer.
° Voetbal in samenwerking met SK Deinze (campus Volhardingslaan) - ook voor 1B!
In samenwerking met KMSK Deinze maakt GO! Erasmusatheneum Deinze voetbal op school mogelijk. Aansluiting bij een club of een bepaald niveau halen is niet vereist, wel inzet en engagement. Als voetballer focussen we op de individuele ontwikkeling van technische en breedmotorische vaardigheden. Balaannames, passeerbewegingen, 1v1, keuzes maken, kleine wedstrijdvormen en positiespelen,... maar ook reactiesnelheid, coördinatie, wendbaarheid, ,... komen aan bod. Dit alles wordt aangeboden onder leiding van gediplomeerde coaches van KMSK Deinze en Club Brugge. Binnen de trainingen wordt er gedifferentieerd in ontwikkelingsgroepen zodat elke leerling op zijn/haar tempo optimaal kan ontwikkelen. Daarom kiezen we er voor om maximaal 24 plaatsen open te zetten in het eerste jaar.
De VVV- modules zijn:
De VVV-modules helpen je je talenten, interesses en vaardigheden te ontdekken in kleine groepen tussen 14 - 18 lln). De modules zijn afgestemd op de domeinen waarvoor je kan kiezen in de bovenbouw. Leerlingen komen hierdoor enkel niet in contact met het domein Land- en tuinbouw.
- Economie en Organisatie
- Kunst en Creatie (KSO - niet op onze school)
- Maatschappij en Welzijn
- Sport (enkel voetbal in de bovenbouw)
- STEM
- Taal en Cultuur
- Voeding en Horeca
Ze worden georganiseerd in periodes van 6 weken waarbij je bij inschrijving je eerste module kan kiezen. Om de zes weken maak je een nieuwe keuze waarbij je telkens extra uitleg krijgt over wat de VVV-module voor die weken zal inhouden. Je hebt veel keuze wat geen keuzestress mag opleveren. Je krijgt voor de start van elke module uitleg wat er in gaat gebeuren en kan dan een module kiezen. Heb je fout gekozen, dan weet je dat dit niks voor jou is en heb je alweer iets bijgeleerd over jezelf! In periode 3 ben je verplicht een module te kiezen die je nog niet deed in dat schooljaar of in die graad. Hiermee willen we je aanzetten tot het leren kennen van iets nieuws. Per jaar moet je één keer de module eco-atelier volgen om de eindtermen economische en financiële geletterdheid te realiseren. Dan word je ook geëvalueerd.
° Eco - atelier
Wil je weten welke impact jouw dagdagelijkse keuzes hebben op jouw budget? Neem je graag initiatief of droom je ervan om later jouw eigen bedrijf te starten? Heb je de vaardigheden om verbanden te leggen, te analyseren en durf je beslissingen te nemen? Maak je graag een succesvolle promotiecampagne voor jouw product? Wil je zien hoe bedrijven rekening houden met het milieu, de mens en toch succesvol zijn? Word jij een succesvolle manager?
Concreet organiseren we tijdens één van de modules een verkoopmoment van a tot z: je kiest een product dat je op school wil verkopen, je zoekt de prijzen op bij verschillende leveranciers en bepaalt een verkoopprijs, kiest een geschikte verkoopplaats, ontwerpt een affiche, verzorgt de verkoop en berekent tot slot de winst die gestort wordt aan een goed doel.
De meer wetenschappelijke kant van economie wordt dan weer uit de doeken gedaan tijdens het project ‘We leren een spel vandaag’ waarbij economische begrippen uit de gezelschapsspelen ‘Levensweg’ en ‘Monopoly’ worden verklaard.
° Dactylo
Leer je graag onder begeleiding blind typen? Dan kan dit in deze 6-wekelijkse module vanaf het tweede jaar.
° Engineering (deze module wordt enkel aangeboden in periode 3 en 5)
VVV eerste jaar: Ontwerp en maak je graag een heuse robot met afstandsbediening, of betrap je liever je broer of zus met een eigengemaakte leugendetector? Soldeer je er graag op los? Dan maken we zelf onze elektriciteit met een windgenerator, of maken we geluid met een heuse bel. Test je zenuwen met het zelfgemaakte spiraalspel, lees op de Micro:Bit af hoeveel fouten je gemaakt hebt. Tijdens de kerstperiode maken we met Led’s een kerstboom. Wat denk je van een Romeinse klok of een borstelbot? Wie weet wat we nog allemaal zullen maken.
VVV 2de jaar: Niets is zo fijn als eens een computer uit elkaar te halen. Sorteren van onderdelen en ondertussen creatief omgaan met e-waste. Of wat dacht je van een Micro:Bit programmeren? Dit is een heuse hi-tech microcontroller die we in een mum van tijd programmeren en veranderen in een gitaar, spelcomputer, orgel, animatie display, codezender, stappenteller, ... Soms zoeken we het wat hoger, we ontwerpen en realiseren dan een echte raket. Wie vliegt (schiet) het er het hoogst? Terug op de grond maken we tijd om een sirene te maken (Je kamer beveiligen tegen indringers!), of een schemerlamp (die gaat automatisch aan in het donker), of een Flip-flop (neen dat zijn geen sandalen) en als we voldoende tijd hebben misschien nog een elektronisch looplicht (WAUW, geweldig).
° Hout
Ben je benieuwd wat je waard bent met een hamer en zaag in de hand? Werk je graag nauwkeurig? Gebruik je graag je rekenvaardigheden in de praktijk? Verken dan jouw skills in deze module. We maakten reeds een versterker voor je boombox die aan te sluiten is op je smartphone.
° Latijn
Verdiep je je graag in de sappige en boeiende verhalen van de mythologie en Romeinse geschiedenis? Wil je ontdekken hoeveel Romeinse overblijfselen terug te vinden zijn in onze moderne maatschappij (in de literatuur, politiek, architectuur, theater,...)? Maak je graag kennis met de grote schrijvers uit de Oudheid: Ovidius, Vergilius, Cicero, Plinius, ...
° Lingolab
In het Lingolab experimenteer je met taal op een creatieve manier. De projecten zijn een combinatie van woord en beeld, zoals: samen een kortverhaal schrijven en opnemen als luisterverhaal, een team superhelden creëren met een eigen website, een nieuwe horoscoop ontwerpen, verhaalkaarten opstellen (denk aan Story Cubes), een speciale editie van een schoolkrantje uitgeven, een gedichtje uittekenen tot een strip en kortfilms leren recenseren.
° mens en creativiteit
Ben je geboeid door communicatie en verbinding maken met andere mensen? Spreekt het werken met kleuters of mensen met dementie jou wel aan? Hou je van filosoferen, improviseren, kunst en jezelf creatief uiten? Vind je het belangrijk om met een onderzoekende, nieuwsgierige blik te kijken naar jezelf, de anderen en de wereld rondom jou?
Iedere module werken we samen naar een eindproduct. Dit eindproduct wordt niet opgelegd maar ontstaat door samen na te denken, te overleggen. Dit kan een fototentoonstelling zijn, een improvisatie-optreden, een bezoek als contactclown in een woon- en zorgcentrum, een poppenkastvoorstelling voor kleuters, een zelfontworpen kijk- en zoekboek, …
Tijdens één van de reeksen verdiepen we ons in de leefwereld van kleuters en herschrijven, actualiseren een bestaand sprookje op hun maat. We creëren verschillende personages, gaan aan de slag met naald en draad, bekwamen ons in het spelen met handpoppen. En dan … spelen we de pannen van het dak voor de kleuters.
In een andere modulereeks dient Vivian Maier, een Amerikaanse straatfotografe met een zeer mysterieus leven, als inspiratiebron. Gewapend met een oog voor detail en een gevoel voor schoonheid trekken we met ons fototoestel doorheen de straten van Deinze. Het resultaat? Een fototentoonstelling: Deinze doorheen de lens van jonge fotografen.
° Mindfulness
Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining die je beter leert omgaan met stress, slapeloosheid, piekeren, depressie, burn-out, pijn, … Mindfulness stimuleert ook de creativiteit en verbetert de communicatie.
° music@school
Ben je muzikaal aangelegd of sta je graag op een podium? Heb je een bijzondere interesse voor muziek en wil je actief met muziek aan de slag? Zing je graag, speel je een instrument of wil je dit graag eens uitproberen? Wil je meer zicht krijgen op hoe muziek is opgebouwd of een liedje wordt gemaakt? IWil je samenwerken naar een eindproduct naar keuze of interesse?
We wisselen vocaal en instrumentaal musiceren met elkaar af. Wanneer gewerkt wordt rond ‘zingen’, kiezen de leerlingen zelf een lied dat ze graag zouden kunnen zingen Bij het inoefenen van dit lied wordt gelet op het zingen van de melodie, de uitvoering van het tekstritme, de juiste uitspraak, een goede ademhaling en zangtechniek. Daarnaast wordt ook gewerkt aan het durven zingen. De meeste leerlingen moeten om te performen immers hun grenzen verleggen en zijn nadien heel trots dat ze het gekund/gedurfd hebben.
Wanneer gewerkt wordt rond ‘instrumentaal musiceren’, leren de leerlingen muziekstukjes spelen met de schoolinstrumenten (orff-instrumenten), aangepast aan hun niveau. Daarnaast werken we met boomwackers (begeleiding van muziekstukjes, thema’s uit popmuziek) en pen-drumming (begeleiding van popmuziek). Afhankelijk van de grootte van de groep leerlingen krijgen leerlingen een initiatie piano en ukelele.
° Remediëring
Wanneer nodig, zal de klassenraad extra remediëring opleggen om er voor te zorgen dat de eindtermen gerealiseerd raken. Dit gebeurt in eerste instantie binnen de klas. Het lerarenteam staat sterk in differentiëren en remediëren en past dit steeds toe. Wanneer nodig, worden leerlingen in verhoogde zorg doorverwezen naar de leerbegeleiding om daar te werken aan planning en organisatie en leren leren. Is er dan nog nood aan extra begeleiding, dan kom je terecht in de VVV-module remediëring. We werken in een kleine groep (max. 6 lln) onder begeleiding van een logopedist.
Op basis van het traject dat reeds gelopen is, wordt nagegaan waar precies aan gewerkt wordt in deze zes weken. Dit kan verlengd worden als dat nodig is. Deze begeleiding staat los van trajecten die begeleid worden door ondersteuningsteam of de individuele trajecten voor sneller leerders.
° Schilderen
Ben je benieuwd wat je waard bent met een borstel en rol in de hand? Verken dan jouw skills in deze module.
° sciencelab
Zijn die twee uren STEM of wetenschappen voor jou niet genoeg? Steek je graag je handen uit de mouwen in het labo? Ben je benieuwd naar wat de theorie in de praktijk betekent? Ben jij een “problem solver”? In deze uurtjes komen experimenten te pas waar in het opgelegde leerplan natuurwetenschappen geen tijd/ruimte voor is. Jouw interesses en cases vormen de basis: kunnen we zelf een escape room maken zoals in de code van Coppens, hoe maak je zelf een veilige rollercoaster rekening houdend met de veiligheid en wetten van de natuurkunde, ...
° sport
Zijn die twee uren lichamelijke opvoeding voor jou lang niet genoeg? Zet je graag verder in op jouw favoriete sport en maak je met plezier kennis met nieuwe disciplines? Met de module sport steek je meteen twee uur extra sport op zak. Je krijgt een gevarieerd sportmenu op je bord, afgestemd op jouw interesses!